Anunțuri, Comunicate evenimente|

EXPONATUL LUNII NOIEMBRIE LA MUZEUL MUNICIPAL „IOAN RAICA” SEBEŞ: „TURNUL PORȚII DE NORD-EST A CETĂȚII DE LA SĂSCIORI”, ULEI PE CARTON, DE HERMANN MEUSELBACH (1858-1924)

Exponatul lunii noiembrie la Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeș este tabloul „Turnul porții de nord-est a cetății de la Săsciori”, realizat de pictorul Hermann Meuselbach în anul 1888. Lucrarea a intrat în patrimoniul muzeului în primăvara anului 2025, ca urmare a unei donații făcute de universitarul și colecționarul albaiulian Cristian Ioan Popa.
Realizată în tehnica ulei pe carton și păstrată într-o ramă de epocă, lucrarea are dimensiunile 35,4 × 25,2 cm. Este semnată „Meuselbach”, cu roșu, în dreapta jos, iar pe verso, pe o etichetă lipită pe suportul de carton, se află o explicație scrisă de autor cu cerneală neagră. În aceasta, pe lângă menționarea monumentului reprezentat – Turnul porții de nord-est a cetății de la Săsciori – este indicat și anul realizării, 1888: „Torturm der Burg von Szászcsor. / Naturstudie aus dem Jahre 1888” („Turnul de poartă al castelului din Săsciori. / Studiu după natură din anul 1888”).
În centrul compoziției este reprodusă ruina turnului porții de nord-est a cetății de la Săsciori, jud. Alba, văzută dinspre interiorul incintei. La data realizării picturii, din acest element de arhitectură militară se mai păstra doar parterul, străpuns de un gang carosabil, cu arhivolta în arc frânt deschisă în fațada orientată spre interior. Din partea superioară a zidului situat spre exteriorul curtinei se mai conservau doar două fragmente. O vegetație abundentă înconjoară turnul, iar în prim-plan este reprezentată o porțiune dintr-o grădină de zarzavaturi. Dealurile din fundal și modul în care este tratată perspectiva integrează turnul în contextul real al fortificației, amplasată pe o formă de relief înaltă, izolată, de pe malul stâng al râului Sebeș.
Lucrarea, necunoscută publicului până la achiziția ei de către colecționarul albaiulian, se alătură altor patru tablouri în care Hermann Meuselbach a reprezentat același turn. Compoziția acesteia este foarte asemănătoare cu aceea a unei lucrări cunoscute astăzi doar dintr-o reproducere alb-negru, publicată într-un articol al geologului și paleontologului maghiar Gyula Halaváts (1860-1943) în anul 1906. Celelalte trei tablouri, dintre care unul se află în patrimoniul muzeului din Sebeș, înfățișează turnul dinspre exteriorul incintei, oferind toate indicii prețioase privind starea acestuia la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Lucrările lui Hermann Meuselbach au nu doar o valoare estetică deosebită, ci și una documentară, datorită realismului cu care artistul aborda subiectele și atenției acordate redării cât mai fidele a detaliilor. Din acest motiv, unele dintre picturile sale au fost utilizate ca ilustrații în diferite studii științifice, precum cel amintit anterior al lui Gyula Halaváts.
Hermann Meuselbach a fost un pictor peisagist activ în Transilvania la sfârșitul secolului al XIX-lea și în primele două decenii ale secolului următor, fiind bine cunoscut contemporanilor săi, în special în zona Sebeșului, unde a trăit aproape întreaga viață. S-a născut la 28 ianuarie 1858, în localitatea Eischleben (Germania), și a studiat artele frumoase la Școala Saxonă de Artă din Weimar. În 1881 a emigrat în Transilvania, devenind profesor de desen la Gimnaziul Evanghelic din Sebeș, funcție pe care a ocupat-o până în 1911, când s-a pensionat. În timpul liber s-a dedicat picturii, imortalizând numeroase peisaje din localitatea adoptivă și din împrejurimile acesteia. A încetat din viață la 12 noiembrie 1924, în orașul Sebeș.

Comentariile sunt oprite.

Close Search Window